Ezek általán két osztályba rendezhetők, a) melyek egyszerü meg nyujtás által keletkeztek, s
időmértékileg két röviddel érnek fel, mint ág = ă-ăg, év = ë-ëv, ív = i-iv,
kór = ko-or, őr = ö-ör; ezek, legalább tudtunkra, nem két külön szórész önhangzóinak
öszveolvadásából eredtek, s leginkább a gyökszótagokban fordulnak elé; hanemha azt veszszük, hogy a
hoszszú önhangzók, mint több rövidből összeolvadottak, oly fogalmakat jellemeznek, melyekben nagyobb
terjedség fejeztik ki. Azonban némelyek csak tájejtésileg és csak a tőszóban hosszúk, mint; ád, hágy,
vész (perit), lél, vét (jacit, seminat); mások eredetileg szintén rövidek valának, s kisebb
nagyobb tájszokás szerint ma is azok, mint: árpa arpa, gyánta gyanta, láng lang,
ápol apol, uriás urias, kaczkiás kaczkias, fuvát fuvat stb.; másokban a
megnyújtás a szónak érteményét hasonló rövidtől megkülönbözteti pl. ál al, vár var,
háj haj, él (vivit és acies) el, szél szel, őrűl örűl;
b) melyek ragozás vagy képzés által két vagy több hangzó egybeolvadásából képződtek, mint:
látám = láta-am;
c) melyeket a szokás, de kétségen kivűl természeti hangtörvény alapján a szók végén mássalhangzóval
kezdődő viszonyító ragok előtt megnyújt, mint: fá-hoz, fá-tól, fá-ra, kefe, kefé-hez, kefé-től,
kefé-re, kapa, kapá-val stb. Némelyek ennek okát a hangsulyban keresték. Míre elég legyen röviden
megjegyezni, hogy ezen nézetet az élő beszéd megczáfolja, mert például keféhez, kapával szókban
is, a hangsuly épen nem a hasszu é s á, hanem az első szótagban levő rövid e,
a hangokon fekszik minden rendszerénti magyaros kiejtésben kéféhez, kápával;
úgy hogy ha a megnyujtott, é, á hangokat sulyosbítjuk, ez a beszédben kérdő alakot öltene magára:
keféhez? kapával? A megnyujtás oka itt minden esetre más valamiben rejlik.
Több külföldi jeles nyelvész is tanítja, hogy valamely önhangzó kiejtésekor mind elül, mind utól
hallatszik valamely gyönge szellet; így elűl a sémi, továbbá a hellen hangjelelésben (irásban) minden
önhangzó valamely szelleti jegyet szokott kapni. Továbbá utól a persa írásban van azon szokás, mely
szerént minden szó, mely különben önhangzón végződnék h jegyet (szelletet) veszen föl. Ezekből
érthető némely régi magyar irásmód is, mely szerént némi szelletet találunk följegyezve mind az önhangzón
kezdődő némely szók eléjén pl. imád, izeh (ajakszellet a régi halotti beszédben),
űh (= ő, ille), űhtet, űhneki stb.
(torokszellet Bátori bibliájában), mind az önhangzón végződő szók utolján, pl.
ah, ahra, kih, beh,
deh, neh, aláh, szomorúh,
szeresseh, iráh, akartah, volnah,
születéseh és ezer meg ezer példa a Debreczeni legendáskönyben, melyekre nézve Toldy F.
társunk is azt tartja, hogy ezen vég h "épen csak is szellet volt." Szintén itt találjuk ezeket
is halálahról, hivatalahban, népehvel.
T. i. halálah, hivatalah, népeh, ujabb ragozás mellett is megtartják
a szelletet, mi által torlat áll elé: hr, hb, hv, és a megelőző önhangzó ragozáskor vagy képzéskor
már a torlatnál fogva is hosszuvá lesz s könnyen meg is nyújtatik; s itt a kulcsa ezen megnyújtásnak,
mint ahra ma is tájdivatosan így etetik: árra. Még jobban támogattatik
e vélemény az által, hogy az önhangzón kezdődő ragok előtt megnyujtásnak rendszerént nincs helye, mert
nincs torlat, pl. faé (= fahé), faig (= fahig), faért (= fahért),
barátságaért (= barátságahért), tehát nyelvészetileg ez a helyesebb a néhutt szintén divatos
megnyujtásnál. A kor, ként (=ki-ént), beli, kép ragok, illetőleg képzők előtt pedig azért
nem nyújtatik meg az önhangzó, mert ezek még ma is önálló szóknak tekinthetők, tehát a megelőző egész
szóra nincsenek befolyással. A ság, ség képzőkben oly erős és változhatlan a hosszú
á, é, hogy mellettök a torlat sem tűnik elé, sőt gyakran, ha a szelletesnél erősebb torlat előzi
meg azon képzőket, még segéd önhangzó is járul közbe pl. sok-a-ság, ur-a-ság, szüz-e-ség stb.
sokság, urság stb. helyett. Az i, u, ü-ről alább lesz szó.